Published In
Canadian Bar Review
Document Type
Article
Publication Date
2023
Subjects
Legal Education, Canada
Abstract
This article considers the challenges facing Canadian law schools and compares the current state of affairs to that analyzed in the 1983 Arthurs Report. The opening sections describe how Canadian legal education is globally unique because of the tacit agreement between law schools and the legal profession that limits the number of law school seats in Canada and helps ensure the success of law schools and law students. On the fortieth anniversary of the Arthurs Report, the article concludes that legal education in Canada is overdue for a new mapping of its strengths, challenges, and future directions that takes the ambition, breadth, and collaborative approach of the Arthurs Report as an inspiration.
L’auteure de cet article jette un regard sur les défis qui se posent pour les facultés de droit au Canada, et fait la comparaison entre l’état actuel des choses et l’état des lieux en 1983 d’après l’analyse du rapport Arthurs. Dans les premières parties, l’auteure décrit ce qui rend le système canadien d’enseignement du droit unique au monde : l’entente tacite entre les facultés et la profession juridique qui limite le nombre de places sur les bancs des facultés de droit au pays contribue au succès des facultés comme des étudiants. Soulignant les quarante ans du rapport Arthurs, l’auteure conclut que l’enseignement du droit au Canada est mûr pour une redéfinition de ses forces, de ses difficultés et de ses orientations futures, avec comme point de départ l’ambition, l’envergure et l’optique de collaboration exprimées dans le rapport Arthurs.
Citation Details
Cahterine Dauvergne, "New Crossroads and the Opportunity for a Crisis: The State of Canadian Legal Education" (2023) 101:3 Can Bar Rev 708.